Indonesia, Jalan Malioboro, Kusumanegara, Pusat Membeli Belah Malioboro, Travel Yogyakarta, Waroeng Sambal Spesial, Waroeng Spesial Sambal SS, Waroeng Spesial Sambal SS  Malaysia, Waroeng SS, Yogyakarta, Jalan-Jalan Cari Makan

Waroeng Special Sambal SS Dan Jalan2 Di Malioboro

Buat peminat makanan pedas, ini satu lagi perkongsian saya tempat makan yang anda patut cuba jika anda ke Yogyakarta. Merupakan restoran  yang menghidangkan pelbagai jenis sambal, dari sambal yang kurang pedas hinggallah ke sambal yang tersangat pedas sampai berdesing telinga dibuatnya..hehehe.

Tak silap saya lebih dari 30 jenis sambal..haa pilihlah mana yang anda berkenan dan tahap kepedasan mana yang anda boleh tahan.

Saya kalau bab makanan pedas ni memang berhantu sikit, lagi pedas bagi saya lagi sedap. Walaupun mulut mengomel pedas-pedas tapi tetap laju suap makanan ke dalam mulut..hehehe.

Indonesia, Jalan Malioboro, Kusumanegara, Pusat Membeli Belah Malioboro, Travel Yogyakarta, Waroeng Sambal Spesial, Waroeng Spesial Sambal SS, Waroeng Spesial Sambal SS  Malaysia, Waroeng SS, Yogyakarta, Jalan-Jalan Cari Makan

Waroeng Spesial Sambal SS 

Disebabkan kepedasan dalam hidangan sambal-sambal yang dihidangkan, maka restoran ini telah menjadi restoran yang paling dikenali dan ramai pengunjung hingga telah melebarkan sayapnya dengan membuka lebih banyak cawangan WAROENG SPESIAL SAMBAL SS di beberapa daerah di Indonesia.

Dan yang paling bestnya kini Waroeng Special Sambal SS telah pun di buka di Malaysia. Haa…hebat ke tidak?? Seronok tak dengar?? Mestilah seronok, bolehlah selalu ke restoran ni bila teringin makan makanan Jawa.

Indonesia, Jalan Malioboro, Kusumanegara, Pusat Membeli Belah Malioboro, Travel Yogyakarta, Waroeng Sambal Spesial, Waroeng Spesial Sambal SS, Waroeng Spesial Sambal SS  Malaysia, Waroeng SS, Yogyakarta, Jalan-Jalan Cari Makan

Indonesia, Jalan Malioboro, Kusumanegara, Pusat Membeli Belah Malioboro, Travel Yogyakarta, Waroeng Sambal Spesial, Waroeng Spesial Sambal SS, Waroeng Spesial Sambal SS  Malaysia, Waroeng SS, Yogyakarta, Jalan-Jalan Cari Makan

Ok, berbalik cerita saya di Waroeng Spesial SS, kami sepakat untuk menikmati makan malam kami dengan hidangan pedas di Waroeng Spesial Sambal SS, Kusumanegara, iaitu salah satu cawangan yang ada di Yogyakarta.

Macam-macam kami pilih, bukan sambal aje yang ada, surelah ada lauk pauk lain juga. Dari ikan, ayam, daging hinggalah ke sayur-sayuran dan macam-macam sambal yang kami pilih..kiranya nak mencuba.

Indonesia, Jalan Malioboro, Kusumanegara, Pusat Membeli Belah Malioboro, Travel Yogyakarta, Waroeng Sambal Spesial, Waroeng Spesial Sambal SS, Waroeng Spesial Sambal SS  Malaysia, Waroeng SS, Yogyakarta, Jalan-Jalan Cari Makan

Indonesia, Jalan Malioboro, Kusumanegara, Pusat Membeli Belah Malioboro, Travel Yogyakarta, Waroeng Sambal Spesial, Waroeng Spesial Sambal SS, Waroeng Spesial Sambal SS  Malaysia, Waroeng SS, Yogyakarta, Jalan-Jalan Cari Makan

Bila dah pilih itu ini, dah makan sampai kenyang hingga meleleh airmata sebab kepedasan, maka tibalah masa nak bayar apa yang kami makan..tengok bill…fuhh terkejut kami dibuatnya, apa tak terkejutnya, harga makanan yang telah kami makan untuk 4 orang berempat hanya RM35. Haa murah ke tak murah? Mana nak dapat dekat Kuala Lumpur harga macam ni, memang berbaloi-baloi sangat.

Saya pun dah cuba makan di Waroeng Special Sambal SS di Taman Tun yang baru di buka. Mungkin sebab baru jadi banyak yang tak ada seperti di Yogyakarta, tapi rasa kepedasan tu tetap ada. Sesiapa yang teringin nak cuba hidangan ini bolehlah ke cawangan di Taman Tun.

Jalan Malioboro, Yogyakarta

Jalan Malioboro, Yogyakarta

Malam masih belum berakhir. Lepas aje makan kami semua sepakat ke Jalan Malioboro. Walaupun saya hanya berjalan menggunakan selipar hotel (angkara nak cepat tersarung selipar hotel), tapi jalan tetap jalan juga..hehehe.

Jalan Malioboro merupakan kawasan yang popular untuk membeli belah. Masuk aje ke kawasan ini memang penuh dengan manusia, sampai saya jadi pening. So tak lama saya di sana, lagipun tak ada apa yang nak dibeli, hanya jalan dan cuci-cuci mata sahaja sambil-sambil melihat persembahan jalanan yang cukup menarik dan ada yang mencuit hati.

Indonesia, Jalan Malioboro, Kusumanegara, Pusat Membeli Belah Malioboro, Travel Yogyakarta, Waroeng Sambal Spesial, Waroeng Spesial Sambal SS, Waroeng Spesial Sambal SS  Malaysia, Waroeng SS, Yogyakarta, Jalan-Jalan Cari Makan

Dengan kepanasan dan kepenatan maka kami sepakat balik awal ke homestay untuk berehat. Hari ke 2 akan penuh lagi dengan aktiviti makan dan jalan-jalan…hehehe. Jadi nantikan episod seterusnya kami di sana .

Entry sebelum ini :

Travel Yogyakarta (Part 2) – Zen Rooms Pogung Syariah Homestay Yang Murah Dan Selesa

Travel Yogyakarta (Part 1) – Warung Satay Klatak Pak Pong Tempat Makan Sedap Di Yogyakarta