Percutian Jepun 2017 – Pengalaman Hari Pertama Di Osaka | Akhirnya berkesempatan juga menulis entry pengalaman hari pertama saya di Osaka. Sekarang yang masalahnya nak mengumpulkan semula memory-memory dalam kepala ni ketika berada di sana. Tapi nasib baiklah setiap tempat, setiap apa yang kita makan, buat dan lain-lain ada tersimpan dalam kamera…dapatlah slow-slow datangkan semula memory saya ketika berada di sana. Sebab itulah gambar amatlah penting buat kenangan kita, so simpan gambar elok-elok tau jika travel..hehehe.

Dotonburi, Kansai Airport, Kuromon Market, Makanan Halal, Menaiki Train Di Jepun, Namba Station, Osaka, Pengalaman Hari Pertama, Percutian Jepun 2017, Travel Japan, ZenLabo Hostel, Dorm Di Osaka

Turun je dari flight masing-masing muka kepenatan dan terus bukak phone..hehehe

Naik shuttle untuk ke bahagian imigrasen dan baggage

Berbalik pada cerita saya, hari pertama merupakan hari sampai kami ke OSAKA. Jadi aktiviti kami dah bermula pada 23hb Nov 2017.

Tak ada internet memang kelam hidup..hehehe. Tapi kita tak risau sebab ada poket wifi dari Visondata. Kalau nak senang boleh aje sewa poket Wi Fi dari Visondata, lagi senang dan murah je. Nak info lanjut boleh klik gambar di bawah ini :

Visondata pocket WiFi

Kemudian cari dahulu kaunter train untuk beli kad ICOCA dengan seret beg masing-masing, nasib baik kaunter tiket train tak lah jauh, sama bangunan hanya dipisahkan dengan jamabatan bersambung sahaja. Beli pass train untuk sepanjang kami berada di OSAKA dan KYOTO. Semua saya dah cerita di entry pertama saya dahulu (Boleh rujuk di sini >> PERSEDIAAN PERCUTIAN KE JEPUN )

Selesai part tu, masing-masing perut dah krukk krukk berbunyi, di tingkat satu ada tempat makanan halal maka seronoklah kami nampak tanda HALAL dan masuklah kami disana untuk isi perut. Bermakna ini juga merupakan first makanan Jepun yang masuk dalam perut kami…sedap pulak tu..hehehehe.

Selesai menikmati makanan Jepun kami bergegas menaiki train untuk ke penginapan kami di ZenLabo. Kami naik train dan berhenti di Train Station Namba. Nak ke tempat penginapan terpaksa masing-masing seret beg di jalan raya yang kurang cantik sampai ada yang roda beg rosak semata-mata nak mencari arah ke hostel kami. Kami gunakan google map aje, alhamdulillah tak lah sesat cuma pertama kami datang ke sini  so biasalah terjengok-jengok sana sini takut salah arah, tu yang terasa jauh.

Akhirnya Sampai Ke Tempat Penginapan ZenLabo Osaka

Akhirnya sampai juga kami ke tempat penginapan kami iaitu di ZenLabo Osaka. Cuma di sebabkan kami datang terlebih awal dan check-in hanya dibenarkan dalam pukul 2.00pm maka kami sepakat untuk berjalan-jalan terlebih dahulu mencari makanan di kawasan yang berdekatan.

Tempat penginapan kami ni lokasi yang betul-betul strategik disebabkan berdekatan dengan Dontoburi tempat shopping yang popular di Osaka juga berdekatan dengan Kuromon Market. Cuma di sini nak ke satu tempat ke tempat yang lain kita kena bersedia untuk berjalan kaki banyak disebabkan kemudahan pengangkutan awam seperti taxi memang mahal sangat.

Dalam itenerery kami yang disediakan oleh Jen memang kami kena ke Kuromon Market iaitu pasar yang terkenal di kalangan pelancong luar negara, maka kami pun berjalanlah kaki ke sana. Cuaca memang sedap berjalan, sejuk tapi seronok berjalan dalam sejuk ni sambil cuci-cuti mata melihat suasana negara orang.

Di Kuromon Market terdapat banyak makanan Jepun di jual di sini seperti seafood yang segar serta buah-buahan yang segar bugar. Saya masuk ke sana jadi rambang mata, semua nak merasa..hehehe. Jangan terkejut dengan harga makanan di sini, kalau convert dengan matawang kita, rasa tak sanggup nak beli tapi sebab nak merasa so tak payah beli banyak-banyak, sekadar beli sedikit sana sedikit sini untuk merasa.

Kalau nak tengok makanan apa yang saya cuba, anda tengok lah slide di bawah ni, serius memang susah nak dapat dekat KL yang sedap dan fresh macam dekat Kuromon Market ni. Sila-silalah cuci mata ya..hehehe.

This slideshow requires JavaScript.

Makanan laut dia memang di sarankan untuk anda mencuba, contohnya seperti ketam yang besar-besar tu, oyster, ikan salmon dan lain-lain memang satu kemestian untuk di cuba. Kalau tak cuba rugi sangat sebab rasa dia lain dari daerah lain di Jepun ni.

Buah-buahan pula seperti strawberry pun kena rasa juga sebab manis dan sedap. Jika anda datang ke Osaka ni, jangan lupa singgah ke Kuromon Market, bukan barangan basah aje terjual di sini tapi barangan kering serta baju dan juga cenderamata juga turut ada.

ZenLabo Osaka – Hostel Buat Mereka Yang Travel Budget

Selesai makan-makan dan membeli sedikit makanan, tibalah masa untuk check-in, pertama kali melihat dorm yang menempatkan kami tidur selama 2 malam di sana. Wahh teruja sangat, terdapat katil bertingkat dan setiap katil hanya di asingkan dengan papan dan langsir tapi cukup selesa dan privacy. Ada lampu kecil di setiap katil juga plug untuk kesenangan charge phone dan kamera.

Dalam satu dorm boleh muat 10 orang, dorm kami bercampur dengan orang asing sebab masa buat booking 2 orang dari group kami terasing ke dorm lain, manakala yang lelaki duduk dalam dorm lelaki.

Walaupun tiada tempat letak luggage tapi ada jugalah ruang kecik untuk di selit-selitkan beg tersebut. Kalau nak bukak beg, boleh aje bukak di atas katil atau depan katil kita, cuma pastikan di tutup/kunci selepas di buka jika nak keluar kemana-mana.

Owhh ya, di sini setiap pukul 10 ke 10.30 pagi, semua penghuni kena keluar dari hostel (untuk cleaning). Seorang pun tak boleh ada dalam dorm. So pandai-pandailah anda nak kemana-mana sampai boleh masuk semula dalam pukul 4.00pm. Tapi rasanya kalau dah ada di Jepun ni, tak kanlah nak tidur je kan? Kenalah berjalan melihat-lihat tempat orang.

Pertama kali saya merasa tidur dorm ketika travel, satu pengalaman yang cukup berharga sangat buat saya. Tandas kongsi tapi tandas diorang cukup bersih, tempat mandi dan tandas di asingkan. Serius kalau masuk ke tandas dia rasa selesa sangat, bersih gila. Siap bila picit je keluar air panas, siap ada sabun dan siap ada musik lagi.

Di ZenLabo, tuala mandi, shampoo, hair-dryer dan sabun tak payah nak bawak sebab memang di sini semua dah tersedia.

Semua tandas awam di Jepun ni rasa saya semua sama aje, bersih. Setakat saya berada di sana dan gunakan tandas awam, tak ada lagilah saya masuk tandas yang kotor.

Di ZenLabo ni juga di sediakan ruang makan buat mereka yang membawa makanan sendiri, bolehlah panaskan makanan disana dan makan juga di ruang tersebut. Dalam dorm memang tak dibenarkan makan untuk menjaga kebersihan dorm.

Di sini masing-masing kena tertib. Lepas makan kena kemaskan dan bersihkan sendiri apa yang kita makan. Kebersihan memang di titik beratkan di sini. Terasa macam kat rumah pulak kena basuh pinggan mangkuk lepas makan..hehehe.

Makan makanan yang di bawa dari Malaysia (BRAHIM)

Sesiapa yang nak kan penginapan budget dan sanggup duduk di dorm dan berkongsi tidur sebilik dengan orang asing, saya suggestkan anda pilih penginapan di ZenLabo ini. Mereka bukan setakat ada dorm sahaja, bilik pun ada. Nak bilik kenalah buat booking awal-awal sebab sentiasa penuh kalau anda pergi ketika musim cuti, kira ikut nasib-nasib anda ketika buat booking.

Harga dorm/bilik pun ikut musim dan ikut peak/low season. So pandai-pandai jugalah nak budgetkan perjalanan anda jika nak menginap di sini ataupun di tempat lain.

Lokasi ZenLabo berdekatan dengan Station Train Namba dan pusat beli belah Dotonburi juga Kuromon Market.

Keselamatan di ZenLabo memang terjaga, setiap dorm ada access code untuk masuk ke bilik, jadi keselamatan terjamin.

Jalan-Jalan Cuci Mata Di Dotonburi

Malam hari, tak ada buat apa, kami sepakat jalan-jalan cuci mata di Dotonburi, sebab dekat sangat dengan ZenLabo. Saya ingat nak jugaklah shopping satu dua barang, beli baju sejuk di sana ke sebab saya tak bawak baju sejuk banyak, bila tengok harga…alamak terus saya lupakan niat. Pakai je lah apa yang ada.

Takoyaki di Kukuru Dotonburi ni memang famous sangat. Terpaksa beratur nak beli takoyaki kat sini. Kali ni tak dapat merasa takoyaki dekat sini sebab terlampau ramai orang beratur, tapi saya bertekad sebelum keluar dari Osaka saya akan make sure saya akan makan takoyaki di sini juga.

Dekat Dotonburi ni orang memang ramai, tapi sebab cuaca sejuk jadi kita tak terasa rimas..cuma cepat penat dan kaki cepat sakit. Kami tak lama di sana sebab hari ke 2 nak jalan jauh, jadi kenalah tidur cepat. Dotonburi ni bila masa free sikit boleh datang lagi. Nanti saya ceritakan di mana nak beli/shopping barang-barang murah di Dotonburi ni.

Untuk hari pertama di Osaka memang tak jalan jauh-jauh hanya sekitar yang terdekat dengan hostel sahaja, maklum baru je sampai dari Malaysia, penat pun tak hilang lagi. Hari ke 2 nanti haaa…kami akan ke tempat menarik dan tangkap gambar-gambar menarik di Osaka dan saya akan kongsikan dengan anda, so nantikan entry saya seterusnya ya!