ASSALAMUALLAIKUM…

  MAHKAMAH SYARIAH |  KES TERBARU DI BANGKITKAN DAN YANG LAMA TUNDA.

Hari ini kes syariah saya disambung semula, pagi-pagi lagi aku dah bersiap untuk ke mahkamah syariah di jalan duta. Pukul 9am dah di tetapkan ( actually tak lah 9am sharp sebab bukan kes bicara di dahulukan ).
 
 Macam biasa aku menanti dengan penuh kesabaran.Dalam masa menanti tu, aku duduk berbincang serba sedikit dengan lawyer aku..tiba-tiba lawyer ex aku masuk dan tanya dengan tawaran yang ex aku utarakan dulu iaitu aku kena mengaku yang aku NUSYUK untuk di melepaskan aku. Aku hanya gelengkan kepala, bermakna aku tak setuju dengan syarat itu. 
 
Tak kan lah aku nak menggaku salah aku sedangkan hakikat di sebaliknya.
 
Tiba lah masa giliran kes aku di mulakan. Hari ini hujahan dan 
 
keputusan tentang kes permaustatin yang ex aku failkan…tetapi 
 
keputusan tidak dapat di beri kerana lawyer aku baru aje hantar 
 
hujahan kepada hakim semalam so hakim tak berkesempatan untuk 
 
menkaji dengan mendalam, bising jugak hakim sebab lambat bagi 
 
sedangkan tempoh sebulan telah di beri..but what to do..my lawyer 
 
punya mistake, so isu maustatin di tunda.
 
 
Mayb hakim tengok kes ini dah 4 tahun berjalan so dia cuba jugak 
 
teruskan kes ini tapi berkenaan dengan kes perceraian. Dia cuba 
 
untuk menyelesaikan kes ini dengan cara baik dan senang untuk 
 
kedua-dua belah pihak, so dia panggil kami berdua kedalam bilik 
 
perbincangan tanpa lawyer kedua-dua belah pihak.
 

**********************


Dan pertama kali nya dalam masa 4 tahun kami duduk 

 

 
bersebelahan.Di sini lah timbulnya isu CLAIM terbaru dari dia.
 
Kami di soal bermacam-macam soalan.Berkenaan kasih sayang, 
 
berkenaan nafkah, berkenaan harta sepencarian, berkenaan apa yang 
 
telah di beri pada aku sepanjang perkahwinan dan macam2 
 
persoalan.
 
 
Macam biasa dia jawab dan aku akan balas balik dan aku jawab dia 
 
akan balas semula.Masing2 ada pendirian masing-masing. Naik 
 
pening kepala hakim..yang ni bercakap, yang tu menyampuk dan 
 
last-last hakim tanya aku..->
 



Hakim  :  U ada tuntut apa-apa yang dia tak mampu ke..sampai dia 
         
          tak nak lepaskan u ?

 Aku   :  Saya tak ada nak tuntut apa-apa yang arif, yang saya 
         
          minta hanya dia benarkan saya berjumpa dengan kedua-dua 
         
          anak yang dia ambil, sekarang saya berjumpa anak tanpa 
         
          penggetahuan dia, sampai bila saya nak macam tu!!

Hakim  :  Haris, u dah dengar kan yang dia tak ada nak tuntut 
         
          apa-apa, jadi kenapa tak nak lepaskan dia? Kenapa nak 
         
          menyusahkan diri sendiri dan dia, kalau lama di gantung 
          
          macam ni tak ke habis nanti duit korang berdua untuk 
          
          bayar lawyer? Tak boleh ke bertolak ansur.Nak claim itu 
          
          ini semua tu pakai duit.

Aku     : Yang arif, sebenarnya dia tak nak saya tuntut apa-apa 
          
          dan dia nak suruh saya mengaku yang saya NUSYUK..

H       : Saya boleh lepas kan dia sekarang, tapi saya pernah 
          
          cakap dengan dia yang saya akan lepaskan dia jika 
          
          ketiga-tiga anak di bawah jagaan saya. Jika dia setuju  
          
          yang anak perempuan yang di bela sekarang saya yang 
         
          jaga…sekarang ni jugak saya boleh lepaskan dia…


Ehhh apa ni!!!! Kenapa dah lain pulak cerita?? Hari tu suruh 

mengaku NUSYUK tapi sekarang lain pulak CLAIM dia…dia nak ambik 

anak perempuan aku?????? EHHHH ni dah mengarut, terkejut dan 

tergamam aku di buatnya…

Aku     :  Yang arif, saya tak setuju dengan permintaan dia yang 
           
           arif. Dulu dia beria-ia tak nak anak ni sebab anak ni    
           
           anak angkat katanya tapi kenapa sekarang dia nak ambik             

           dari saya pulak. Saya ingat lagi masa dia suruh driver 
           
           ambik anak lelaki saya dari rumah nak bawak ke rumah             

           dia,tapi driver ambik yg lelaki dan perempuan sekali             

           tapi kemudian driver hantar semula yang perempuan ni             

           balik ke rumah sebab alasan bukan anak kandung 
           
           dia.Kenapa sekarang dia nak jaga?? Selama 4 tahun saya 
           
           lah emak dan ayah kepada anak saya ni tanpa harapkan 
           
           pertolongan dari dia dan dia pun tak hulurkan apa-apa 
           
           atau jengok anak ini….sekarang dia nak ambik pulak. 
           
           Memang dia nak buat saya gila yang arif…( aku dah 
           
           mula menggalirkan airmata )

Hakim    : Macam ni, sabar dulu..kita bahagi-bahagikan hak 
          
           penjagaan anak-anak tu. Hari minggu U ambik lah anak2 
          
           tu, boleh kan Haris??

H        : Boleh yang arif..Jummat dia ambil dan hari isnin saya  
           
           ambil dari sekolah.

Aku      : Saya tak setuju!!! Dia dah ambil anak-anak lelaki dari 
           
           jagaan saya dan hasut anak-anak sekarang dia nak ambil 
          
           pulak anak perempuan saya dari jagaan saya. Kalau dia 
          
           nak, anak-anak dalam jagaan saya tapi dia yang ambil 
           
           bila hari minggu..

Hakim    : Kalau macam ni dua-dua pihak x setuju susah lah. Nanti 
          
           lagi panjang kes ni..sanggup ke? Dia dah nak lepaskan 
          
           sekarang dan ini lah peluang kalau hanny nak di 
          
           lepaskan.

Aku      : Yang Arif…saya rela tunggu berapa lama pun janji 
          
           anak saya yang ini tak di ambil dari saya. Saya tak 
           
           rela kehilangan lagi..saya dah hilang kedua anak 
           
           lelaki dan saya tak nak hilang yang ini jugak..Kalau 
           
           dia tak ada, saya dah tak ada sesiapa lagi dah…saya 
           
           tak sanggup. Lagi pun dia anak angkat saya..dan dari 
           
           segi hukum islam antara dia dan ayah dia serta abang-
  
           abang dia ‘sah berkahwin’. Saya tak sanggup lepaskan 
           
           anak perempuan saya ni bawah jagaan dia tanpa 
           
           penggawasan saya.

**********************

Ini lah serba sedikit perbualan kami di dalam bilik hakim 

sebentar tadi. Banyak lagi cerita nya, tapi ini lah the main 

topic yang buat aku gundah gulana..

Sekarang dalam kepala ni dok terbayang kejadian di Mahkamah 

Syariah  tadi, dengan kes yang sepatutnya di selesaikan di tunda

dan Claim terbaru pulak muncul.

Bagi aku, hanya aku doa kan yang terbaik sahaja untuk aku dan 

anak-anak aku.

Untuk sesiapa di luar sana, kalau boleh..elak kan lah semua ini 

dari terjadi kerana bila dah terjadi begini dan membabitkan 

Mahkamah Syariah sure pening kepala, kalau kedua-dua belah pihak 

ok tak pe lah senang cerita di mahkamah tapi kalau seorang buat 

hal hmmmm panjang lah cerita nya macam kes aku ni…