Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Gerai Ikan Bakar Semporna Menawarkan Pelbagai Hidangan Menu Istimewa Sabah

Kalau ke Sabah tapi tak makan makanan laut dan ikan bakar disana orang kata rugi yang amat. Makanan laut bakar di Sabah katanya cukup fresh dan cara masakan pun sedap, harga lagi murah dari Semenanjung.

Masa saya ke Sabah dulu, ada juga saya makan makanan laut tapi cara masakan ala-ala masakan cina bukan dengan cara di bakar. Orang kata yang bakar lagi sedap sebab dapat rasa kesegaran ikan tersebut. Arghhh…menyesal pulak tak cuba makanan laut yang dibakar masa saya ke sana dulu.

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Tak tahu mana nak makan dulu..semua nampak sedap..hehehe

Tapi tak apa, saya dah tak menyesal lagi dah sebab baru-baru ni saya berkesempatan ke gerai Ikan Bakar Semporna yang mana hidangan makanan laut bakar dibuat cara Sabah. Haa..tak dapat makan kat Sabah, kita makan kat gerai ni pun ok jugak, rasa dia pun hebat.

Gerai Ikan Bakar Semporna Dengan Hidangan Bakar Cara Sabah

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Gerai Ikan Bakar Semporna yang terletak di Pusat Niaga Metro Prima Kepong, menawarkan pelbagai jenis makanan laut bakar yang cukup segar. Apa yang istimewanya lagi disini, yang jarang kita dapat di Semenanjung, terdapat juga rumpai laut, latok yang didatangkan khas dari Sabah untuk pelanggan di gerai ini.

Buat mereka yang ingin menikmati kesedapan makanan laut yang dibakar, gerai ini masih menggunakan cara lama untuk membakar iaitu dengan menggunakan kayu arang. Haa..itu yang sedap tu!

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Makanan laut yang sedang dibakar.

Sebelum dihidangkan, hidangan yang telah dibakar tersebut terlebih dahulu diletak sos yang cukup istimewa kemudian baru disajikan pada pelanggan. Saya pun tak pasti sos apa, tapi bila makan makanan laut bakar tersebut..rasanya memang cukup sedap, lain dari yang lain.

Antara hidangan makanan laut bakar yang sempat saya nikmati di Ikan Bakar Semporna ini adalah :

  • Ikan Balawis
Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Ikan Balawis dengan rasanya yang lemak manis, di makan pula dengan sos yang diberi..fuhh sedap yang amat!

  • Ikan Uji Rashid
Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Ikan Uji Rasyid, tak pasti kenapa nama tu diberi..katanya sebab mata ikan tersebut..:D. Kalau saya panggil ikan mata besar

  • Ikan Ayam
Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Yang ni ikan ke ayam? hehehe. Kulit ikan ni tebal sikit tapi isinya mak aiii sodap, ada rasa manis2 sikit..sedappp

  • Sotong Bakar

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

  • Kepak Ayam Panggang

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Kalau makan ikan bakar tanpa sos memang tak lengkap, disini terdapat pelbagai sos/pencicah yang pastinya akan menambahkan rasa yang cukup sempurna. Terdapat sambal kicap, sambal belacan, sambal madu dan beberapa pencicah lain yang pasti menaikkan selera sesiapa yang menikmatinya.

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Jangan tak tahu, disini juga terdapat hidangan istimewa kegemaran masyarakat Sabah yang cukup unik bagi saya, antaranya adalah :

  • Latok ( Sea Grapes)
Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Penah makan Latok atau dipanggil anggur laut? Saya pertama kali makan. Sedap gak, rangup2 dan ada rasa masin2 sikit, lagi sedap bila dicicah dengan sambal..yumm yumm

  • Kerabu Rumpai Laut
Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Rumpai laut ni juga dikenali sebagai agar-agar rumpai laut. Merupakan makanan etnik suku kaum bajau di Sabah. Kalau selalu makan boleh cantikkan kulit katanya sebab kaya dengan vitamin n mineral

  • Kerabu Ikan Hinava
Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Kerabu Hinava menggunakan ikan mentah yang segar yang kemudian dicampur dengan bahan-bahan lain untuk dijadikan kerabu. Kebiasaan diorg gunakan ikan tenggiri utk buat Hinava ni

  • Kerabu Mangga

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

  • Sotong Masak Hitam

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

  • Sinagol Pari
Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Sinagol ni katanya makanan traditional orang Bajau. Kalau disemenajung kiranya macam masak gulai lee..maaf le kalau silap!

Memang puashati sangat saya dapat menikmati makanan dekat gerai ni. Kalau tanya saya, nak pergi lagi ke gerai ini? Jawapan saya, sudah semestinya saya akan datang lagi dan lagi ke gerai ini.

Buat peminat makanan laut serta orang Sabah yang ada di Semenanjung yang rindukan makanan kampung, memang saya suggestkan anda cuba makanan laut bakar dan menu istimewa Sabah  di Gerai Ikan Bakar Semporna ini.

Gerai Ikan Bakar, Ikan Bakar, Ikan Bakar Cara Sabah, Ikan Bakar Kepong, Ikan bakar sedap, Ikan Bakar Semporna, Latok Di Gerai Ikan Bakar Semporna, Makanan Laut Bakar, Metro Prima

Masing-masing muka ada happy lepas menikmati keenakkan makanan di Gerai Ikan Bakar Semporna

Bagi mereka yang tercari-cari ikan bakar sedap, bolehlah ke alamat di bawah ini :

IKAN BAKAR SEMPORNA 
Jalan Metro 1,
Metro Prima, Kepong

______________________

FACEBOOK | INSTAGRAM