Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Duriotourism Mardi Kuala Kangsar Lokasi Pusat Pelancongan Berasaskan Durian

Duriotourism Mardi Kuala Kangsar Lokasi Pusat Pelancongan Berasaskan Durian | Seperti yang telah diceritakan dalam entry saya Road To Agro Tourism Siri 2 anjuran Majlis Pelancongan Malaysia (MTC) dengan kerjasama Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (MOTAC) dan juga Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) akhirnya dapat juga saya jejakkan kaki di Kuala Kangsar.

Apa yang lebih menarik dan mengujakan, kami di beritahu akan di bawa ke Taman Duriotourism yang terletak didalam Mardi Kuala Kangsar yang bertemakan “Dusun Village” untuk melawat ladang buah-buahan dan makan buah-buahan serta durian dari perbagai jenis sampai puas. Alhamdulillah..rezeki jangan di tolak, kami sure akan makan sampai puas…hehehe.

Duriotourism Mardi Kuala Kangsar Lokasi Pusat Pelancongan Berasaskan Durian

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Sesampai sahaja kami di stesen Mardi Kuala Kangsar, kami di sambut dengan meriah sekali oleh warga Mardi, ketua kampung serta Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datin Mastura Mohd Yazid juga tetamu VIP yang yang hadir.

Datin Mastura juga turut memberi kata-kata aluan kepada kami peserta Road To Agro Tourism dan beliau berharap pihak media dapat memberi pendedahan meluas tentang Agro Pelancongan dan Agro Pertanian di Kuala Kangsar.

Kami juga telah di tunjukkan teknik teknik cantuman mata tunas durian untuk penghasilkan klon durian yang sama seperti induk durian. Dengan cara pencantuman begini, mampu menghasilkan anak benih klon yang berkualiti yang banyak.

Wahhh lepas ni banyaklah lagi durian yang sedap-sedap kita boleh makan kan! hehehe.

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Sementara itu, Encik Azman Mohd, Pengarah Pembangunan dan Pengurusan Harta Mardi turut berkata,

” Mardi Kuala Kangsar bukan sahaja merupakan pusat penyelidikan dan pembangunan buah-buahan tapi kini dijadikan pusat pelancongan berasaskan durian atau “Duriotourism” bagi menarik pelancong berkunjung ke Perak.

Musim durian ada 2 musim dalam setahun, mac – julai dan sept – jan. Dua musim ini dibuka kepada umum datang ke taman Duriotourism dan merasai durian dengan bayaran sebanyak RM50(harga promosi).

Pengunjung juga akan di bawa melawat ladang sekitar dengan menaiki tram serta diberi penerangan serba sedikit tentang beberapa jenis buah-buahan lagi seperti limau barli, mesta (manggis hibrid), rambutan, jambu serta mengenai penanaman durian.

Ladang yang seluas 49 hektar dan separuh dari keluasan ladang ini di tanam dengan perbagai jenis durian, bermula daripada D2 dan seterusnya sampai lah D200,” katanya.

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Selesai ucapan, kami di bawa menaiki tram untuk melawat kawasan ladang dan melihat-lihat buah-buahan yang ada disana. Kedatangan kami di akhir musim buah-buahan so kita tengok saki baki buah yang tinggal aje. Nasib baik buah durian masih banyak lagi boleh lah kami makan sepuas-puas hati kami..hehehe.

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Pertama kali juga melihat buah “MESTA” atau di kenali sebagai Maggis hibrid. Rasa dia boleh tahan sedap dan ada sedikit rangup.

Buah mesta ni tak banyak air seperti buah manggis. Untuk mengetahi beza buah mesta dan manggis, tengok kepada bulat dan bujur buah tersebut. Saya pun masih confuse lagi bila tengok mesta dan manggis ni.

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Pokok Mesta

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Nampak sama, tapi satu MESTA dan sati lagi MANGGIS

Selesai melawat ladang, kita singgah di dagau yang terletak di tengah-tengah ladang/dusun untuk makan tengahari. Apa lagi..ikan patin gulai tempoyak dan sambal tempoyak menjadi santapan saya. Cuma kali ni makan sikit aje untuk supaya boleh makan durian pulak selepasnya..hehehe.

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Kami makan dalam suasana yang santai sambil menikmati keindahan dan kesegaran alam semulajadi di Taman DurioTourism Mardi Kuala Kangsar. Selesai menikmati hidangan tengahari, barulah kami di hidangkan dengan buah-buahan segar dari ladang yang ada di sana. Dapatlah saya merasa buah rambutan, limau bali dan buah yang sangat-sangat di tunggu-tunggu iaitu durian.

Satu persatu durian yang saya cuba, sampai dah tak tahu jenis-jenis mana yang dah di makan. Tak apa…janji dapat makan durian dan semua durian yang di kupas memang sedap-sedap.

Ada 2 pelancong asing dari Berlin German yang turut serta dalam misi Road Agro To Tourism Siri 2 ni, turut merasai durian Mardi dan siap cuba kupas kulit durian. Tengok dia berselera sungguh makan durian.

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Serius memang kami enjoy sangat. Rasa nak repeat datang ke sana lagi bersama keluarga masa musim buah-buahan. Masa tu, bolehlah saya jadi orang kampung petik buah-buahan yang ada disana, maklumlah..saya ni mana ada kampung, bila masuk ladang macam ni…memang happy gila dibuatnya.

Buat peminat durian atau yang ingin datang untuk menikmati keindahan dusun durian dan makan durian, atau lakukan aktiviti yang ada di sana, boleh lah datang ke Taman DurioTourism Mardi Kuala Kangsar.

Road To Agro Tourism, Road To Agro Tourism Siri 2, DurioTourism, Mardi Kuala Kangsar, Pusat Pelancongan Berasaskan Durian, Durian, Mardi Kuala kangsar, Ladang Durian, Taman Durio Tourism, Dusun Village, Tourism Malaysia, Ladang Buah-buahan

Address: MARDI Kuala Kangsar

Phone: 05-7733030

Email: ammar@mardi.gov.my

Website: https://www.mardi.gov.my/